Professionel hjernetræning hjælper på depression 

Er du præget af depression og ønsker du mere lyst - mere livsglæde - mindre træthed? Neurofeedback er en effektiv træningsmetode inden for hjernetræning til at optræne vågenhedsniveauet, udadrettet opmærksomhed, koncentration, vilje og energi som er nedsat ved depression.​

Tegn på depression

En depression varierer fra person til person, og viser sig på forskellige måder. Herunder ses nogle af de fælles symptomer der kan være kendetegn for en depression. Det er dog omfanget af symptomerne, der er med til at afgøre om der er tale om en depression. 

  • Længerevarende tristhed og nedtrykthed
  • Følelsen af at alting er meningsløst 
  • Nedsat lyst og interesse ved sædvanlige fornøjelser og aktiviteter 
  • Nedsat energi og øget træthed 
  • Koncentrationsbesvær og ubeslutsomhed 
  • Søvnforstyrrelser - f.eks. søvnbesvær og mareridt 
  • Manglende appetit 
  • Angst og indre ro
  • Selvmordstanker eller tanker om døden

Kontakt os hvis du oplever nogle af symptomerne

Behandling af depression med hjernetræning

Gennem neurofeedback kan man målrette træningen mod områder der er dysfunktionelle. Når disse områder trænes op og dermed aktiveres, får man:

  • Et bedre humør
  • Oplever mindre ængstelighed
  • Færre negative tanker
  • Får mere lyst og motivation
  • Mere udadvendt opmærksomhed
  • Mere fokus og koncentration

Disse ændringer er varige, fordi man gennem træningen styrker de neurale netværk som er ansvarlige for disse funktioner. Mange studier har gennem de sidste 30 år dokumenteret dette.

Hjerneaktivitet ved depression

1

Normalt skal alfa-aktiviteten dominere over højre hjernehalvdel, da denne del af hjernen i højere grad end venstre hjernehalvdel, er rettet mod kroppens indre miljø. Venstre hjernehalvdel er derimod rettet udad. Det er her handlinger planlægges og sættes i kraft. 

Desuden har flere undersøgelser vist, at venstre hjernehalvdel medierer positiv affekt/følelser, dvs. livsglæde, mens højre hjernehalvdel medierer negativ affekt, dvs. vrede, irritation, aggressivitet og angst (Davidson, R. et at., 2002; Ahern og Schwartz, 1985; Tucker et al., 1981). Viljen sidder i den dorsolaterale præfrontale cortex over venstre hjernehalvdel, og det er denne struktur der også medierer positiv affekt. 

Flere undersøgelser har vist at personer med skader i venstre hemisfære, specielt i den dorsolaterale præfrontale cortex, har større tilbøjelighed til at udvikle depression end personer med skader over det højre præfrontale område. (Davidson et al, 1999)
For høj alfa-aktivitet over de temporale og frontale områder over venstre hjernehalvdel sammenlignet med højre, er et tegn på underaktivitet, hvilket vil vise sig i form af symptomer som fravær af livsglæde, udadvendthed, energi og vilje/drivkraft, som på længere sigt fører til depression.

Hjælp til depression

Ønsker du at få en tid til professionel hjernetræning? Eller er du interesseret i at høre mere om hvordan hjernetræning kan hjælpe ved depression? Så er du velkommen til at tage kontakt til Institut for Hjernetræning på telefon 27 29 11 12 eller send en mail til kontakt@hjernetraening.dk

Hjernetræning kan benyttes af alle og hjælper ikke blot på depressioner, men også ved stress, ADHD, PTSD, senhjerneskade som apopleksi og hovedtraume. Derudover benyttes metoden også til elitesportsudøvere, top-erhvervsfolk, astronauter indenfor NASA, jagerpiloter og andre elitefolk til at kunne opnå maksimal udnyttelse af hjernens ressourcer

Kontakt os og hør mere allerede i dag

Se litteraturliste her

Kundeudtagelser

Her kan du læse hvad vores kunder har at sige om os.

0

"Jeg har gået til hjernetræning i knapt 4 måneder nu, og det har gjort forskellige ting for mig.

Jeg føler at jeg er blevet mere nærværende, når jeg er sammen med mennesker. Jeg falder ikke så tit ind i mig selv og mine egne tanker længere, og jeg har det generelt bare meget bedre. Kort tid inden jeg begyndte på træningen, begyndte jeg også at tage medicin igen (jeg havde prøvet uden i nogle måneder, men det gik ikke). så det er selvfølgelig en del af forklaringen på, hvorvor jeg har fået det bedre. Nu skal jeg så til at trappe ned og se, hvordan det kommer til at gå.

Ud over at jeg har fået det bedre, har jeg også fået meget lettere ved at læse. Jeg har altid haft svært ved at læse særlig lang tid ad gangen - specielt avis - men der er der virkelig sket noget, efter jeg er begyndt på træningen."​​